007MLBOOHgrootEen paar weken geleden was er op een avond een documentaire over Meat Loaf en zijn doorbraak album Bat Out Of Hell. Net zoals met Queen, heb ik ook een aantal keren in het jaar een Meat Loaf moment, een periode dat ik veel naar Marvin Lee Aday oftewel Meat Loaf luister. Door de docu werd mijn interesse weer gewekt. Ook al heb ik Paradise… te vaak gehoord en het nadoen te vaak gedaan, toch blijft het een goed nummer op een goede plaat. Lang geleden was dit mijn favoriete plaat (plaat als in LP). Vooral Bat Out Of Hell was een van mijn lievelingsnummers. Toen de plaat klaar was wilde geen enkele platenmaatschappij dit album uitbrengen, totdat ze (Meat Loaf en Jim Steinman)op Cleveland International Records stuitte. Later, toen het album een succes werd werd het album uitgebracht door Epic. De producer van de plaat was Todd Rundgren. Jimmy Iovine (meegeholpen met verschillende Springsteen albums)en Andy Johns waren ook kandidaten om het album te produceren. Per jaar worden er nog ongeveer 200.000 exemplaren van dit album verkocht. Hoewel er maar 7 nummer op Bat Out Of Hell staan duurt het album toch iets meer dan drie kwartier. Een leuk weetje is dat Max Weinberg (drums) en Roy Bittan (piano), van Springsteen’s E Street Band, op dit album meespelen. Daarnaast was het album Born To Run van Springsteen van grote invloed op Jim Steinman toen hij begon met het schrijven van de teksten. Op naar de nummers:

Bat Out Of Hell:
Met dit nummer wilde Jim Steinman, het meest extreme ongeluks nummer allertijden maken. Het nummer opent met een minutenlang instrumentaal durend intro. Met een hoofdrol voor Roy Bittan op de piano. Een ander opvallend muzikaal gedeelte is het geluid van de motorfiets halverwege het nummer. Steinman wilde erg graag het geluid van een motor erin hebben. Rundgren wilde niet een sample gebruiken van een echte motorfiets dus speelde hij dit gedeelte op gitaar. Meat Loaf en de zijnen stonden erbij en keken ernaar. Zo vertelde Meat Loaf in zijn biografie: “In fifteen minutes he played the lead solo and then played the harmony guitars at the beginning. I guarantee the whole thing didn’t take him more than forty-five minutes, and the song itself is ten minutes long. The most astounding thing I have ever seen in my life.” Het moment van de crash leverde nog aardig wat strijd op tussen enerzijds Meat Loaf en Rundgren en Steinman. Omdat de ‘crash’ er nog niet in zat terwijl het nummer al meer dan 6 minuten duurde. In dit gedeelte van het nummer beschrijft Steinman hoe de motorrijder (want daar gaat het over): “faster than any other boy has ever gone.” En dan met mooi gebruik van de drum en gitaar besef je dat de jongeman is gecrasht. De jongen ligt “torn and twisted at the foot of a burning bike.” Hij kan zijn hart zien kloppen wat ook weer muzikaal wordt omlijst door een mooi basslijntje van Kasim Sulton. Steinman zegt over dit nummer: “I don’t think there’s ever been a more violent crash… the guy basically has his body opened up and his heart explodes like a bat out of hell.”

Steinman wilde het meeste extreme ongeluks nummer allertijden maken en daar is hij naar mijn mening volledig in geslaagd.

You Took the Words Right Out Of My Mouth (Hot Summer Night):
Misschien wel de langste titel in de muziekgeschiedenis. Dit nummer was de eerste single van de plaat Bat Out Of Hell. Het nummer begint met een gesproken intro. Dit intro werd ingesproken door Jim Steinman en Marcia McClain. Het nummer werd in 1975 al geschreven. Meat Loaf had een beetje genoeg van al die nummers die langer duurden dan 5 minuten en vroeg Steinman om een pop song te maken. Toen de single werd uitgebracht had het nummer weinig succes. Later werd het nummer wederom uitgebracht als de B kant van de single van Paradise By The Dashboard Light en toen werd het nummer wel een succes. In ons land behaalde het nummer een 3de plek in de Top40 van 1977. Een fijne popsong over een warme zomeravond, niet meer en niet minder.

Heaven Can Wait:
Gaat dit nummer over iemand die vrede heeft met dat hij sterft of gaat dit over de liefde ik denk dat het er tussen in ligt. In deze schitterende pianoballade.

And I know that I’ve been released
But I don’t know to where
And nobody’s gonna tell me now
And I don’t really care No, no, no
I got a taste of paradise
That’s all I really need to make me stay
I got a taste of paradise
If I had it any sooner you know
You know I never would have run away from my home

All Revved Up With No Place to Go:
De verteller in dit nummer wil ergens heen maar hij zit (spreekwoordelijke) gevangen. Het nummer heeft naar mijn mening ook een gelijkenis met het nummer Born To Run van Springsteen. Dat nummer gaat ook over vluchten van iets en het racen door de straten.
En wordt ook goed gebruik gemaakt van de saxofoon waardoor dit nummer een ‘street feel’ krijgt.
Cruising up and down the main drag all night long
We could be standing at the top of the world

Two Out Of Three Ain’t Bad:
Het mooiste nummer van de plaat? Ik vind van wel! Two Out Of Three was het laatste nummer dat geschreven is voor Bat Out Of Hell. Het nummer gaat over een meisje waar de verteller een relatie mee had. Maar zij brak zijn hart in het verleden door hem te vertellen dat ze nooit van hem zou kunnen houden. Maar ze heeft zich bedacht, nu is het te laat. Hij wil wel weer van haar houden maar dat lukt hem niet meer. Het meisje heeft het verpest voor hem…

There’s only one girl that I will ever love
And that was so many years ago
And though I know I’ll never get her out of my heart
She never loved me back
Ooh I know
I remember how she left me on a stormy night
She kissed me and got out of our bed
And though I pleaded and I begged her not to walk out that door
She packed her bags and turned right away

De versie van Meat Loaf vind ik al erg goed maar deze versie van Jamey Johnson is geweldig. Vooral door de ‘country snik’ die er in zit heeft het nummer nog meer diepgang. De pedalsteel guitar maakt het helemaal af!

Paradise By The Dashboard Light:
Het bekendste nummer van Meat Loaf, iedereen kent dit nummer. Een echte klassieker dat in het rijtje hoort van Bohemian Rhapsody, Hotel California, Stairway To Heaven en zo kan ik nog wel even doorgaan. Meat Loaf zingt tijdens dit nummer samen met Ellen Foley (die je weer kunt kennen van What’s A Matter Baby). Live werd dit nummer vertolkt door Karla DeVito en in de videoclip van dit nummer is ze te zien maar zingt Ellen Foley weer.
Het nummer is te verdelen in 3 fasen:

Deel 1. Paradise Het nummer opent met 2 mensen die terug kijken naar de dagen dat ze als studenten van een High School een date hadden met elkaar. De auto geparkeerd bij het meer en plezier maken oftewel: “paradise by the dashboard light”

Dan de Baseball broadcast:
De jongen wil ‘verder’ en dat wordt strategisch verteld door Phil Rizzuto. Hij was de speaker bij de wedstrijden van de New York Yankees. Rizzuto overleed in 2007. Het verslag van de honkbal wedstrijd is een metafoor. Gaat de jongen zijn doel bereiken? De rivaliteit tussen de Yankees en de Red Sox leverde ook nog een bijdrage aan dit nummer. De radio stations in Boston (waar de Red Sox vandaan komen) maakten een andere versie van het nummer. Het gesproken deel van Rizzuto werd vervangen door de speaker van de Red Sox, Dick Stockton.

Deel 2. Let Me Sleep on It Als de jongen bijna bij de thuisplaat is (daar is de honkbal metafoor) schreeuwt het meisje “Stop right there!” Ze wil niet verder gaan. De jongen moet haar eerst beloven dat de jongen van haar houd en met haar wil trouwen De jongen kan/wil dat niet op dat moment, hij wil er over nadenken:
Let me sleep on it, Baby, Baby, let me sleep on it
Let me sleep on it and I’ll give you an answer in the morning

Uiteindelijk geeft hij toch toe en belooft haar:
I couldn’t take it any longer, Lord, I was crazed
And when the feeling came upon me like a tidal wave
I started swearing to my god and on my mother’s grave
That I would love you to the end of time

Deel 3. Praying for the End of Time
Terug in het nu, kan de jongen de aanwezigheid van zijn vriendin/vrouw niet uitstaan. Maar hij heeft de belofte gemaakt en die kan hij niet verbreken dus bid hij dat het einde der tijden snel komt zodat hij van haar verlost is. Dan volgt het laatste gedeelte van het nummer:
So now I’m praying for the end of time to hurry up and arrive
‘Cause if I gotta spend another minute with you
I don’t think that I can really survive
I’ll never break my promise or forget my vow
But God only knows what I can do right now
I’m praying for the end of time
That’s all that I can do
I’m praying for the end of time
So I can end my time with you

It was long ago and it was far away
And it was so much better than it is today
It never felt so good, It never felt so right
And we were glowing like the metal on the edge of a knife

For Crying Out Loud:
De afsluiter van het album is wederom een mooie ballad met veel strijkers (nee niet het vuurwerk maar strijkers als in violen) en een gevoelig piano riedeltje. Halverwege komt het nummer tot een spreekwoordelijk uitbarsting met veel meer instrumenten dan aan het begin.
Een liefdesliedje, de verteller houd onwijs veel van zijn vriendin/vrouw:

For taking and for giving and for playing the game
For praying for my future in the days that remain
Oh Lord
For that I hold you

Ah but most of all
For cryin’ out loud
For that I love you

De doorbraak plaat van Meat Loaf, een album die bij iedere muziek liefhebber in de kast moet staan. Ik hou wel muziek met verschillende lagen (Phil Spector, Beach Boys etc.). Het album is een mooie mengeling van rock ’n roll songs afgewisseld met mooie ballades. En al is Paradise een van de meest gedraaide liedjes en kan ik er soms niet naar luisteren blijft het toch een goed opgebouwd nummer. Maar mijn favoriet is toch wel Bat Out Of Hell en Two Out Of Three Ain’t Bad.