Plaat van de week, Politiek

Plaat van de week: Bruce Springsteen & The E Street Band – American Skin (41 Shots)

American Skin (41 Shots) is een nummer dat Springsteen schreef over de moord op Amadou Diallo, die in februari 1999 werd doodgeschoten door 4 New Yorkse politie agenten.
Diallo zou aan het signalement voldoen van een verkrachter uit die buurt. Toen hij zijn portemonnee wilde pakken (om zich te identificeren) werd hij met 41 schoten, waarvan 19 raak, doodgeschoten. De agenten dachten dat hij een pistool uit zijn broekzak haalde. De agenten werden later verdacht voor moord maar werden vrij gesproken door de jury.
De dag nadat Springsteen het nummer voor het eerst live had gespeeld, verscheen het nummer al snel op internet als download. De media pikte het nummer ook op en toen was het spreekwoordelijke hek van de dam.

Het eerste commentaar op het nummer kwam van Patrick Lynch. Die de president was van de lokale politiebond in NYC. Het grappige is dat hij het nummer nog niet eens had gehoord… Hij riep zijn collega’s op om tijdens de tien shows die Springsteen zou gaan geven, in Madison Square Garden, om tijdens die optredens niet als beveiligers of politieagent te gaan werken. Maar ook ander politiebonden kwamen in opstand. Bob Lucente, president van de New York State Fraternal Order Of Police noemde Springsteen een ‘fucking dirtbag’.
1999-2000 versie:

Springsteen liet een statement op zijn site zetten:
“Because a lot had been written about the case in magazines and newspapers,” Springsteen explained later, “I was just setting out to basically continue writing about things that I’d written about for a long period of time, which is, who we are? What’s it mean to be an American? What’s going on in this country we live in? It was asking some questions that were hanging very heavy in the air… And it was an extension of just a lot of my other work.” He added, however, “I think it dealt very directly with race, and that’s a subject that pushes a lot of buttons in America.” For his part, Springsteen said he was “surprised… there were so many people willing to comment so quickly about something they’ve never heard. That was just somewhat puzzling to me, because we’d only played the song once, in Atlanta, and there was no recorded version of it… There was a lot of misinterpretation and comment about something that I don’t thing a lot of people had heard, and the song wound up being misrepresented by quite a few people.”
Though the song was critical, it was not ‘anti-police’ as some thought.” As he also points out, the first verse is from the point of view of a police officer, “kneeling over his body in the vestibule, praying for his life.” Rather than being an indictment of police, if the song points a finger at anyone, Springsteen suggests that it points at all US citizens, the singer included. ”
The idea was here,” he writes: “Here is what systemic racial injustice, fear, and paranoia do to our children, our loved ones, ourselves. Here is the price in blood.”

Aan het begin van de Wrecking Ball Tour in maart 2012 speelde Springsteen dit nummer weer.Ditmaal ter nagedachtenis aan Trayvon Martin die door buurtwacht George Zimmerman werd doodgeschoten.
23-03-2012 Tamp, FL

Afgelopen dinsdag 16 juli 2013 speelde Springsteen dit nummer weer. Nadat Zimmerman de dagen daarvoor was vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

Ter introductie van het nummer zegt Springsteen het volgende:
“I want to send this one out as a letter for back home”
“justice for Trayvon Martin.”