Evenals vorig jaar gaven Joe Grushecky & The Houserockers begin november een tweetal concerten in hun hometown, Pittsburgh, PA. Traditiegetrouw kwam Bruce Springsteen met de band meespelen. Op 3 en 4 november traden de heren op in de Soldiers and Sailors Hall.

3 november

De avond wordt geopend door The Composure, de band van de zoon van Joe Grushecky, Johnny. De set wordt beide avonden afgesloten met ‘Dancing in the Dark’ waar Springsteen mee komt zingen.

Na Johnny is het tijd voor Bruce. Springsteen begint de avond met een akoestische set. Deze bestaat uit de nummers ‘For You’, ‘Land of Hope and Dreams’ en ‘I’ll Work for Your Love’. Als Springsteen zijn laatste noot aanslaat, komen Grushecky en zijn band het podium op om zich samen met Springsteen te storten op ‘Atlantic City.’ De setlist is gemêleerd – eigen nummers van Grushecky en Springsteen worden afgewisseld met nummers die ze samen hebben geschreven.

Het eerste nummer van de gezamenlijke set – een scheurende ‘Atlantic City’ – wordt gevolgd door ‘Never be Enough Time’ met een paar mooie solo’s van Springsteen. Het nummer ‘Another Thin Line’ is de volgende op de setlist. Origineel een nummer van Joe Grushecky – de studio versie staat op zijn laatste album East Carson Street – maar ook vaak gespeeld door Springsteen tijdens de laatste shows van The Rising tour. Na nummers als ‘Because The Night’ – met een scheurende solo van Springsteen – en ‘I’m Not Sleeping’ volgt de klassieker ‘Two Hearts’. Hier neemt Grushecky het zang gedeelte van Little Steven, voor zijn rekening. Het nummer dat vorig jaar tijdens deze shows zijn wereldpremière beleefde – ‘Save My Love’ – komt ook voorbij.

Na nummers als ‘Code of Silence’, ‘Johnny 99’ en ‘Talking to the King’ is het tijd voor een meezinger. Springsteen heeft er duidelijk zin in. De bekende akkoorden van ‘Waitin’ on a Sunny Day’ worden ingezet en Springsteen loopt het publiek in om het nummer te zingen. Dit typeert de avond, beide heren hebben er enorm veel plezier in. Met het rock nummer ‘Light Of Day’ komt er een einde aan de eerste set. Springsteen zal Springsteen niet zijn zonder een lijstje toegiften. Deze bestaat uit vier nummers. Het begint met de klassieker ‘The Promised Land’ en wordt gevolgd door nummers als ‘Glory Days’, ‘Down The Road Apiece’ en een akoestische versie van ‘Thunder Road’.

 

4 november

Het feest wordt de volgende avond zonder enige moeite voortgezet. De avond begint identiek: The Composure opent de avond en sluit haar set af met ‘Dancing in the Dark’ waar Springsteen wederom meezingt.

In de akoestische set van Springsteen zitten een aantal veranderingen. Dit keer speelt hij de nummers ‘Your Own Worst Enemey’, ‘Incident On 57th Street’ en ‘I’ll Work for your Love’.  ‘Incident On 57th Street’ blijkt een verzoekje te zijn van Grushecky. Het nummer – dat gespeeld wordt op gitaar in solo setting – is nog nooit zo gespeeld en dus een erg bijzondere uitvoering.

Wanneer de akoestische set is afgelopen, roept Springsteen, Joe Grushecky & The Houserockers het podium op. Zelf loopt hij van het podium af. De set begint met een aantal nummers van Grushecky. De eerste is volgens Grushecky a love letter for Pittsburgh, namelijk ‘‘East Carson Street’.  Voor ‘Darkness on the Edge of Town’ komt Springsteen het podiumweer op. Net als de vorige avond spelen ze hierna ‘Never Be Enough Time’ – wederom voorzien van een schitterende solo van Springsteen op zijn Fender – ‘Another Thin Line’ en ‘Because The Night’. Het lijstje rocknummers wordt voortgezet met ‘Radio Nowhere’.

Na ‘I’m Not Sleeping’ – geschreven door beide heren – en ‘Two Hearts’ is het de beurt aan het nummer ‘A Good Life’. Springsteen en Grushecky willen het publiek laten zingen maar dat verloopt niet geheel volgens plan. “That’s terrible, that’s bad, that´s disgraceful for Pittsburgh. That sucks”, grapt Springsteen.  Het publiek begint haar best te doen en zingt steeds harder mee. Helaas is het niveau nog steeds niet naar tevredenheid van Springsteen: “Let the proffesionals handle it!”

Zo gezegd zo gedaan. The professionals gaan door met ‘Code Of Silence’ gevolgd door ‘a barband version’ van ‘Waitin’ On A Sunny Day’. Na het gitaargeweld van ‘Johnny 99’ – gespeeld in de  2009, rock ‘n roll uitvoering dus veel gitaarwerk – is het rustigere nummer ‘Save My Love’ aan de beurt. Deze rust is echter van korte duur aangezien nummers als ‘Talking To The King’ en ‘Adam Raised A Cain’ daarna op de setlist staan. Net als de eerste avond komt er met ‘Pumping Iron’ en ‘Light Of Day’ een einde aan de eerste set.

De toegiften worden geopend met ‘Hungry Heart’. Als vanouds laat Springsteen – onder begeleiding van zijn gitaar – het publiek het eerste couplet zingen. Na Springsteen’s oh zo bekende one two aankondiging zet de rest van de band in. Het nummer ‘The Promised Land’ kent een kleine valse start die snel verbeterd wordt. Na ‘Glory Days’ en Down The Road Apiece’ zat de sfeer er goed in en storten Springsteen en Grushecky zich op ‘Brown Eyed Girl’. Tijdens dit nummer kwamen de vrouw en dochter van Grushecky mee zingen.

Hierna volgen ‘Pink Cadillac’ en een uitgelaten versie van ‘Twist and Shout’. Deze wordt vooraf gegaan door ‘La Bamba’. Opvallend is dat halverwege het nummer er een aantal vrouwen uit het publiek het podium opklimmen om samen met Grushecky en Springsteen het nummer mee te zingen. Na deze bestorming bedankt Grushecky iedereen voor zijn of haar aanwezigheid en degenen die hebben meegeholpen om deze shows tot een succes te maken.

Na dit praatje loopt iedereen het podium af, maar even later komt Springsteen terug voor nog een akoestische set. Deze opent hij met ‘No Surrender’ en ‘Does This Bus Stop at 82nd Street?’. Het nummer leidt hij in met een kort verhaaltje over hoe hij in zijn slaap vele (fantastische) liedjes heeft geschreven: “A dream is a funny thing. If you think you're great in your dreams, you're not. For years I've been writing songs in my dreams and in my dream I'm going: 'This is the one that make them forget 'Born to Run'. I got it in my dreams. I wake up and write it down, and when I get up the next morning, it's horrendous. One song I wrote in my dreams, was good. One song in 45 years of playing. It's kind of a birthday song. Is today somebody's birthday? Okay. Live every day like you're gonna live forever”.

Springsteen zet vervolgens ‘Surprise, Surprise’ in. Na het nummer bedankt Springsteen iedereen die de moeite heeft genomen om te komen en is erg verbaasd dat er zelfs Europeanen speciaal voor de concerten naar Pittsburgh zijn gekomen. Samen met Grushecky sluit Springsteen het dik drie uur durende concert af met een prachtige akoestische versie van ‘Thunder Road’.

Twee avonden vol met klassiekers, verassingen zoals ‘Incident’ akoestisch op de gitaar en ook lekkere recht toe recht aan rock ’n roll. Zouden deze avonden Springsteen weer het heilige vuur hebben gegeven om weer te gaan touren? Aangezien enkele dagen later de Europese tour werd aangekondigd.

Setlisten:

3 November:

Met The Composure
Dancing in the Dark

Solo akoestisch:
For You/Land of Hope and Dreams/I'll Work For Your Love

Met Joe Grushecky & the Houserockers:
Atlantic City/Never Be Enough Time/Another Thin Line/Because the Night/I'm Not Sleeping/Two Hearts/Save My Love/Code of Silence/Johnny 99/Talking to the King/Waitin' on a Sunny Day/Homestead/Murder Incorporated/Fire/Pumping Iron/Light of Day

Toegiften:
The Promised Land/Glory Days/Down the Road Apiece / Wipeout/Thunder Road (solo acoustic)

4 November

Met The Composure
Dancing in the Dark

Solo akoestisch:
Your Own Worst Enemy/Incident on 57th Street/I'll Work For Your Love

Met Joe Grushecky & the Houserockers:
Darkness on the Edge of Town /Never Be Enough Time/Another Thin Line/Because the Night/Radio Nowhere /I'm Not Sleeping/Two Hearts/A Good Life/Code of Silence/Waitin' on a Sunny Day /Johnny 99/Save My Love /Talking to the King/Adam Raised a Cain/Pumping Iron/Light of Day

Toegiften:
Hungry Heart/The Promised Land/Glory Days/Down the Road Apiece/Brown Eyed Girl/Pink Cadillac
Twist and Shout (met La Bamba intro)

Solo akoestisch:
No Surrender/Does This Bus Stop at 82nd Street?/Surprise, Surprise /Thunder Road (met Joe Grushecky)