Zondag 26 november 2012. De laatste race van Michael Schumacher. Rond kwart voor 7 stapte hij in de pitstraat uit zijn Mercedes. Om de naast hem gestopte Sebastian Vettel te feliciteren met zijn derde wereldkampioenschap op rij. Iets dat alleen Juan Manuel Fangio en diezelfde Michael Schumacher is gelukt. De GP op het circuit van Interlagos is de laatste keer geweest dat ik en de rest van de wereld, Michael Schumacher heb zien racen in een Formule 1 auto.

Eerst een stukje geschiedenis:
Terug naar begin 1996 ik zat toen in groep 6. Na de flippo's, power rangers en al die andere rages kon je nu bij de lokale Shell, Ferrari straatauto's verzamelen. De zogeheten Ferrari Collezione. Deze bestond volgens mij uit een auto of 8. Ik heb er 3 van kunnen verzamelen maar toen ging de deur van de Shell in mijn woonplaats op slot. Dus ik kon ze niet verder verzamelen. Jammer maar helaas. Bij deze actie hoorde ook een poster van een Ferrari racewagen met een of andere Duitse coureur. Op de achterkant van deze poster stonden dan de autootjes die je kon verzamelen. Een aantal klasgenoten brachten in die tijd ook boekjes mee met diezelfde Ferrari Formule 1 auto. Later in dat jaar zag ik op Eurosport de laatste paar ronden van de laatste GP van het jaar in Japan. Ik zag een blauw witte auto van, naar later bleek, Damon Hill. Hill reed zijn laatste rondje en toen hij over de finish kwam was hij de Wereld Kampioen van 1996 zou vertelde de commentator mij. Nadat Hill over de finish was gekomen zag ik die rode auto weer van mijn poster met achter het stuur ook diezelfde coureur als op de poster. Dit was Michael Schumacher die die race 2de was geworden, 3de werd de Fin Mika Hakkinen.

Door de poster werd ik fan van Schumacher. In het seizoen 1996 scoorde hij in  een aftandse Ferrari 3 overwinningen. In de 5 jaar daarvoor had Ferrari maar een keer een overwinning behaald. Dit was in 1995 toen Michael Schumacher toen nog rijdend voor Benetton Renault problemen kreeg met zijn wagen. Jean Alesi die toen 2de lag haalde Schumacher in en ging er vandoor met de winst voor Ferrari. In 1996 zouden deze heren van stoeltje wisselen. Jean Alesi ging naar Benetton en Michael Schumacher ging naar Ferrari.

In 1997 heb ik niet alle races gezien maar de GP die mij het meeste bij blijft was de GP van Monaco. In natte omstandigheden deklasseerde Schumacher de rest van het veld. Na 1 rondje had Schumacher al een voorsprong van 5 seconden op de nummer 2, Giancarlo Fisichella. Vanaf de GP van Frankrijk heb ik alle races van dat jaar gezien. Ook de laatste race in het Spaanse Jerez. Schumacher had voor het begin van deze race een voorsprong van 1 punt op zijn rivaal Jacques Villeneuve. Halverwege de race was Villeneuve de snellere van beide coureurs. Dus ging hij Schumacher voor bij. Schumacher zette zijn wagen opzettelijk in de zijkant van de Williams van Villeneuve. Schumacher belandde in de grindbak terwijl Villeneuve door kon en zo het wereldkampioenschap pakte. Schumacher was zich eerst van geen kwaad bewust maar toen de pers en de rest van de (F1) wereld het anders zag, draaide hij bij. Later werd Schumacher gevraagd naar wat hij in zijn carriere anders had willen doen. Dat was het moment van 1997. Schumacher werd fors gestrafd door de FIA. Hij werd gediskwalificeerd en uit de uitslag van 1997 gehaald.

In 1998 waren de McLarens van Mika Hakkinen en David Coulthard aan het begin van het seizoen veel te sterk. Zo zetten deze coureurs tijdens de eerste race van het seizoen in Melbourne, Australië. Het hele veld op een ronde. Tijdens de derde GP van dat jaar in Buenos Aires bracht Schumacher hier verandering in. Hij won de race en vanaf toen deed Schumi volop mee. Een race die mij nog erg bijstaat is de GP van Hongarije. In deze race waren de McLarens oppermachtig maar toch won Schumacher de wedstrijd. Mede door een briljante pitstop strategie uitgedokterd door de technische man Ross Brawn. Schumacher reed op een 2 stop strategie maar dit werd tijdens de race veranderd in een 3 stop strategie. Mede door een paar fabelachtige rondjes won Schumacher uiteindelijk de race. Tijdens de laatste GP in Japan had Schumi 6 punten achterstand op Mika Hakkinen. Hij moest dus de race winnen. Maar voor de start liet hij zijn motor afslaan en moest dus achteraan startten. Na een hele sterke inhaalrace belande hij op de 3de plaats met voor hem zijn teamgenoot Eddie Irvine en Mika Hakkinen. Door een ongeluk bij de chicane lagen er allemaal kleine carbon fibre deeltjes op de baan. Schumacher pikte wat van deze onderdelen op en op start finish plofte zijn linker achterband. Hierdoor kon hij niet verder en ging het kampioenschap aan zijn neus voorbij.

De druk op Schumacher werd in die jaren erg groot. De man verdiende een miljoenen salaris maar het kampioenschap binnen halen was nog niet gelukt. In die tijd moest ik mij ook erg vaak verdedigen tegenover de Hakkinen fans in mijn klas. In 1999 zou het al niet veel beter gaan. Schumacher won de GP van San Marino en de GP van Monaco. Tijdens de GP van Engeland op het circuit van Silverstone. Waren er problemen voor 2 coureurs bij de start van de race. Ze kwamen niet weg. De marshalls kregen de auto's ook niet op tijd weg dus werd de race met de rode vlag stilgelegd. Op dat moment denderde het veld richting de bocht 'Stowe'. Deze bocht wordt vooraf gegaan aan een lang recht stuk. Schumacher was niet heel geweldig weg gekomen bij de start en wilde wat plaatsen goed maken. Hij haalde Irvine in maar op het moment dat hij wilde remmen. Deden de remmen het niet en met meer dan 200 km/h crashte hij in de bandenstapels. Ik schrok mij kapot, maar gelukkig bewoog Schumacher en ondernam hij een poging om uit te stappen. Dat lukte niet. Naar later bleek had hij zijn been gebroken dus ook in 1999 zou Schumacher het kampioenschap niet winnen. Ferrari is nog wel lang in de race voor de rijderstitel met Eddie Irvine en de vervanger van Schumacher, Mika Salo. Irvine wint de 2 races na de GP van Engeland en is ineens leider in het kampioenschap door domme fouten van McLaren en Hakkinen. Ook Jordan coureur Heinz Harald Frentzen mengt zich in het kampioenschap. Tijdens de een na laatste GP van dat jaar op het nieuwe circuit Sepang, in Maleisië. Is Schumacher terug en hoe hij declasseerd het veld en laat Irvine de race winnen. In Japan moet Irvine winnen om het kampioenschap veilig te stellen. Maar dit lukt niet. Hakkinen rijdt weg en Schumacher rijdt achter de Fin aan. Irvine wordt 3de en komt uiteindelijk net te kort om het eerste rijderskampioenschap in 20 jaar voor Ferrari binnen te slepen. Wel wordt Ferrari constructeurskampioen. Tot op de dag van vandaag denk ik dat Schumacher kampioen was geworden als hij niet zijn been had gebroken. Want de F399 was een erg goede auto.

Dus moest het gebeuren in het nieuwe Millenium. Schumacher kreeg in Rubens Barrichello een nieuwe teamgenoot. De auto kreeg de naam F1 2000 mee en was van de start van het seizoen een zeer goede auto. Schumacher won de eerste 3 races terwijl concurrent Hakkinen de eerste 2 races uitviel en pas bij de 3de race van het seizoen zijn eerste punten behaalde. De stand na 3 races was Schumacher 30 punten en Hakkinen 6. Vanaf de GP van Monaco komen er problemen voor Schumi in leiddende positie valt hij uit met een gebroken ophanging. In Canada wint hij. In Frankrijk ploft zijn motor. Tijdens de GP van Oostenrijk wordt hij van achter aangetikt door Ricardo Zonta in zijn BAR. Schumacher kan niet verder. Dit overkomt hem ook in Duitsland waar hij ook niet verder komt dan de eerste bocht. In Hongarije staat Schumacher op pole maar komt niet goed weg bij de start waardoor Hakkinen kan profiteren. Schumacher geleerd van de vorige 2 races sluit netjes achter Hakkinen aan. in België moet Schumacher ook Hakkinen voor laten gaan na een fantastische inhaalactie van Hakkinen op Schumacher.

In Italië moet het gebeuren voor Schumacher. Na een zware startcrash waarbij een brandweerman om het leven komt leidt Schumacher de race. Voor Hakkinen. Als Schumacher over de finish komt is hij door het dolle heen, ook op het podium. Maar tijdens de persconferentie, als de interviewer de opmerking maakt dat hij nu het zelfde aantal overwinningen heeft als Ayrton Senna, knapt er iets in Schumacher. Hij begint te huilen. Ook Mika Hakkinen heeft het te kwaad en geeft de beurt aan Ralf Schumacher die de persco vervolgd. De volgende race vindt voor het eerst plaats op de Indianapolis Motor Speedway. Waar ook de fameuze Indy 500 wordt verreden. De Formule 1 maakt gebruik van een speciaal aangelegd infield. Hakkinen valt halverwege de race uit met een kapotte Mercedes krachtbron. Schumacher pakt de volle winst. De volgende race wordt gehouden op Suzuka in Japan. Deze race is nog steeds een van de mooiste races die ik heb gezien. Hakkinen en Schumacher waren tijdens de kwalificatie bijna een seconde los van de rest van het veld. Ook tijdens de race rijden de 2 heren het hele veld het snot voor de ogen. Hakkinen lag lange tijd op de eerste plek, maar door een goede pitstop strategie won Schumacher de race en werd hij dus na 21 jaar de nieuwe wereldkampioen voor Ferrari!Het laatste rondje en de festiviteiten, kippenvel nog steeds!!!

Binnenkort deel 2 van 2001-2012.