Zondagavond 16 oktober was het zover de laatste en alles beslissende race in het IndyCar kampioenschap. Dario Franchitti en Will Power hadden allebei kans om de titel te grijpen. Het was de laatste race van Danica Patrick en de laatste race van het Dallara chassis. Dus tegen 21.30 uur had ik een stream aangezet om de race via internet te volgen (In NL wordt er weinig tot geen aandacht besteed aan deze klasse). Ik was erg benieuwd wie er op de snelle oval van Las Vegas zou winnen. Om 21.45 uur volgden de bekendste woorden in de autosport: “Ladies and gentlemen start your engines”. Het veld van 34 auto’s vertrok uit de pitlane voor een paar warm up rondjes. Met de start was Tony Kanaan de man op pole goed weg. In het middenveld ging het al snel hard tegen hard de wagens van Briscoe en Tagliani gingen ‘wheel bangend’ over de baan. Na 10 ronden schakelde de camera naar de onboard beelden van Dan Wheldon toen hij over start/finish reed. Een fractie later werd er overgeschakeld naar een helikopter shot en toen begon de mayhem het begon met een onschuldige spin van Wade Cunningham die een kettingreactie veroorzaakte in bocht 1 en 2.

Auto’s die in brand stonden en door de lucht vlogen. Het leek erop of ‘de hand van god’ een paar auto’s had opgepakt en door de lucht gooide.De zwart/witte auto op de foto met #12 is van Will Power. Toen de auto’s tot stilstand waren gekomen was het een grote bende. Veel rijders die niet betrokken waren bij het ongeluk waaronder Danica Patrick vonden het op een oorlogsgebied lijken en/of een scene uit Terminator.

De crash:

Onboard Will Power:

Luchtshot van de crash:

Ik zelf heb in 15 jaar dat ik de autosport volg nog nooit zoiets bizars gezien. Het was echt een scene uit een film zoals Driven. Ik zat met open mond te kijken en dacht als iedereen hier ongeschonden uitkomt is het een mirakel. Van de coureurs die betrokken waren bij het incident: James Jakes,

Vitor Meira, Wade Cunningham, Townsend Bell, Jay Howard, Tomas Scheckter, Charlie Kimball, Paul Tracy, EJ Viso, Alex Lloyd en Buddy Rice kwamen er ongeschonden uit.

Dit gold helaas niet voor: JR Hildebrand, Pippa Mann, Will Power en Dan Wheldon. Hildebrand, Mann en Power moesten per ambulance naar het ziekenhuis. (18-10 de 3 coureurs zijn ontslagen uit het ziekenhuis). Op een gegeven moment liet de regiseur een beeld zien van de Medische helikopter die aan het opstarten was. Toen wist ik dit is niet best, al was het toen nog erg onduidelijk waarom die helikopter werd opgestart en voor wie. Nadat om 22.00 uur de race was afgebroken om het slagveld op te ruimen. Brak er een onzekerheid aan die ik nog niet vaak heb meegemaakt, ook de commentatoren van ABC/Sky Sports wisten niet veel te zeggen. Op een gegeven moment werden alle coureurs bij elkaar geroepen voor een meeting met IndyCar CEO Randy Bernard. Toen de coureurs weer naar buiten kwamen wist ik genoeg. Stoere mannen zoals Tony Kanaan en Dario Franchitti stonden te huilen en ook Danica Patrick had het er erg moeilijk mee. Ik wist genoeg Dan Wheldon was overleden. Even later volgde er een persconferentie van Randy Bernard waarin hij vertelde dat Dan Wheldon inderdaad uit de tijd was gekomen.

Na een welgemeend ‘g*dverdomme, nee’ van mijn kant, kreeg ik kippenvel en ook branderige ogen. Dit was iets dat ik in de 15 jaar dat ik de Formule 1, CART/IndyCar volg, nog niet had meegemaakt. Ik heb wel eens dodelijke ongelukken gezien in CART (Greg Moore in 1999) en/of Indycar (Paul Dana 2006) maar dat was nooit live dus je maakt die spanning en onzekerheid niet mee.

Nadat bekend was gemaakt dat tweevoudig winnaar van de Indy 500 (2005-2011) en de kampioen van 2005 was overleden reden de coureurs nog 5 zeer indrukwekkende rondjes als een laatste saluut voor Dan Wheldon:

http://www.danwheldonmemorial.com/

IndyCar coureurs en teams over Dan Wheldon

De hele autosport wereld was geschokt ook veel F1 coureurs plaatsten een statement op hun site zoals Michael Schumacher:

17.10.2011

Mourning about Dan Wheldon

”The news about his death just left me shocked”

„All of us, we try to convince ourselves constantly that motorsport nowadays is so safe that nobody has to lose his life, but then unfortunately that`s still wishful thinking. I have heard this morning about the terrible accident which caused Dan Wheldon to die, and it just left me shocked and speechless. My thoughts are now with his family.“

Maar ook andere F1 coureurs en teams plaatsten wat op hun site/twitter.

Op de site van het Engelse autosport verscheen een mooi artikel over de loopbaan van Dan Wheldon

Dallara de maker van het chassis gaat hun nieuwe chassis vernoemen naar Dan Wheldon die mee heeft geholpen de auto te ontwikkelen.

Een groot coureur is er niet meer.

Hopelijk trekt de IndyCar hier lering uit zodat het racen op ovals een stuk veiliger gaat worden.