Komend weekend start het Italiaanse Formule 1 team voor de 1000ste keer een Grand Prix en dat doen ze op hun thuisbaan, Mugello. Werd vorig jaar tijdens de GP van China al de 1000ste F1 race gevierd is het nu de beurt aan Ferrari. Sinds de poster die ik in 1996 kreeg bij de lokale Shell benzinepomp ben ik fan van het merk. Lees hier hoe dat ontstond. Ferrari dus en sinds de GP van Spanje in 2016 toen Max Verstappen zijn eerste Grand Prix won en er dus steeds meer mensen zijn die kijken, krijg ik steeds vaker de vraag waarom ik voor Ferrari ben. Met de 1000ste Grand Prix in aantocht lijkt mij dat een mooi moment om eens te duiden.

Schumacher wint de GP van Spanje, 1996 | Overwinning 1 van 72

In 1996 kreeg ik dus een poster van een Ferrari Formule 1 wagen, het jaar ervoor had ik al een aantal modellen van straat auto’s gekregen voor verjaardagen, zoals een 1:18 schaalmodel van de Ferrari F50. Maar die Formule 1 auto vond ik toch wel erg interessant later in het jaar zag ik die Formule 1 auto rijden en de rest is geschiedenis. In de eerste jaren was het geen pretje om Ferrari fan te zijn ze wonnen wel races met Michael Schumacher achter het stuur, tot groot vermaak van vrienden die voor andere teams waren die in die tijd wel succesvol waren zoals Williams (WK in 1996 en 1997) en McLaren die in 1998 en 1999 wereldkampioen werden. Maar toch bleef ik Ferrari trouw, en in 2000 begonnen de successen te komen. Mika Hakkinen in de McLaren werd door Schumacher verslagen in de F1-2000 nog steeds een van de mooiste Formule 1 wagens, wat mij betreft. Daarna volgenden 4 jaren van dominantie. Ferrari was oppermachtig. In 2002 finishte Schumacher elke race op het podium. Door veranderende regels had Ferrari het in 2003 wat moeilijker maar dat bogen ze in 2004 weer om toen Schumacher en Rubens Barrichello maar liefst 15 van de 18 races wisten te winnen.

Spa-Francorchamps, 2004 – Schumacher voor de 5de keer wereldkampioen met Ferrari en zijn 7de in totaal.

Schumacher won van de eerste 13 races er maar 1 niet. In 2005 kwam de klad er in omdat het bandenreglement veranderde waardoor Fernando Alonso wereldkampioen werd. In 2006 het laatste jaar van Schumacher bij Ferrari kreeg hij Felipe Massa als teamgenoot. En als de motor van Schumacher in Japan niet geploft was nadat hij riant op kop lag was hij misschien wel 8 keer wereldkampioen geworden. Fernando Alonso pakte in 2005 en 2006 de wereldtitel voor Renault. Eind 2006 werd Schumacher bedankt voor bewezen diensten en mijn favoriete coureur hing zijn helm aan de wilgen en werd vervangen door Kimi Raikkonen. Die mede door een spionageschandaal tussen Ferrari en McLaren en de daarbij behorende onrust bij het team van Alonso en debutant Lewis Hamilton, direct in zijn eerste jaar wereldkampioen werd. Felipe Massa herhaalde dat kunstje in 2008 bijna toen hij 30 seconden lang wereldkampioen was, maar doordat Lewis Hamilton in de laatste bocht Timo Glock inhaalde had Hamilton net 1 puntje meer om zichzelf wereldkampioen te mogen noemen voor McLaren. In 2009 behaald Ferrari nog maar 1 overwinning op Spa met Kimi Raikkonen achter het stuur. Na een zwaar ongeluk van Felipe Massa is er even een moment waarop het lijkt dat Schumacher terug komt voor Ferrari maar door een blessure die hij bij een motorrace opliep was hij niet fit genoeg en wordt het zitje van Massa overgenomen door testcoureur Luca Badoer, maar die valt zo tegen dat hij na 3 races wordt vervangen door Giancarlo Fisichella.

Kimi Raikkonen – Singapore 2017

Eind 2009 wordt Raikkonen bedankt voor bewezen diensten en uitgekocht om zo plaats te maken voor Fernando Alonso. Ferrari is dat jaar behoorlijk sterk in een van de spannendste seizoenen tot dan toe wordt hij net geen wereldkampioen. Red Bull Racing coureur Sebastian Vettel wordt dat wel. In 2011 is Vettel oppermachtig en wint Alonso 1 GP voor Ferrari. In 2012 doet Alonso tot de laatste race van het jaar mee voor de titel in een Ferrari die dat eigenlijk niet kan. Alonso wint 3 wedstrijden en finisht er nog 10 op het podium. Begin 2013 wint Ferrari nog 2 wedstrijden met Alonso maar na de zomerstop wint Vettel 9 races rij en is het 4de kampioenschap voor hem. In 2014 begint het hybride tijdperk en de dominantie van Mercedes. Alonso en Raikkonen die na 2 jaar Lotus weer terug is bij Ferrari winnen geen wedstrijden en halen zelfs maar 2 podiumplaatsen met Alonso. Alonso verruilt Ferrari voor McLaren en Sebastian Vettel komt naar Ferrari en pakt in zijn tweede race voor het team direct de overwinning. Later in het seizoen zou hij er nog 2 bij winnen maar de Mercedes met Lewis Hamilton achter het stuur is dit seizoen te sterk. In 2016 wint Ferrari geen wedstrijd maar Vettel en Raikkonen halen nog wel 11 podiumplaatsen. Nico Rosberg verslaat Hamilton en wordt wereld kampioen, wederom in een Mercedes. In 2017 lijkt er een kentering te komen Vettel wint namelijk 2 van de eerste 3 races en zou er daarna nog 3 weten te winnen maar komt op het eind door dure uitvalbeurten net te kort om Hamilton van de titel te houden. In 2018 begint Ferrari weer goed Vettel wint de eerste 2 wedstrijden en zit halverwege het seizoen op rozen totdat hij aan de leiding liggend van de baan glijdt in Duitsland. Waarna hij zijn race gogme kwijt lijkt te zijn. Raikkonen wint nog wel in de Verenigde Staten maar Hamilton en Mercedes zijn weer iedereen te snel af.

Charles Leclerc – Suzuka 2019

In 2019 krijgt Vettel een nieuwe teamgenoot naast zich de uit Monaco afkomstige Charles Leclerc. Die in de tweede race van het jaar het Vettel direct moeilijk maakt en als hij geen motorproblemen had gekregen had Leclerc zijn tweede race voor de Scuderia gewonnen. Mercedes is weer het hele seizoen machtig maar Ferrari pakt wel veel pole positions en Leclerc wint op Spa en Monza zijn eerste twee GP’s. Vettel wint in Singapore maar door een regelverandering en wat illegale praktijken van Ferrari, op motorengebied, komt de klad er in dat zich door zet na dit jaar. Nadat Ferrari tijdens de wintertesten achter de feiten aanloopt wordt de regio waar Ferrari is gehuisvest zwaar getroffen door corona. Het Formule 1 seizoen wordt uitgesteld, op 5 juli wordt de eerste GP van het jaar verreden en weet Leclerc door de pech van anderen en zijn stuurmanskunsten nog een tweede plek te halen, in Engeland wordt hij nog een keer derde maar veel meer te juichen is er niet voor de Scuderia. Vooral de laatste twee races op Spa en Monza zijn pijnlijk.

Maar toch blijf ik mijn favoriete team trouw, met in eerste instantie Michael Schumacher als favoriete coureur en sinds 2019 voel ik weer dezelfde passie voor Charles Leclerc. De laatste titel dateert uit 2007 maar ooit zal het merk weer zegevieren. Alleen het komende jaar nog niet en dat is ook het mooie aan Ferrari en vergelijkbaar met het leven soms gaat het goed en soms zit het even tegen. Wat er ook gebeurt Ferrari zal mijn favoriete team blijven. En daarom ben ik eerst voor Ferrari en daarna voor Max Verstappen. Maar als ik moet kiezen tussen een kampioenschap voor ons Max of voor Ferrari gaat mijn voorkeur uit naar de laaste en de scharlaken rode bolides uit Italië.

#essereferrari!!

Auto’s vanaf 1996:

Coureurs vanaf 1996: