004TWcdgrootThe Wallflowers brachten in 1996 hun 2de album uit ‘Bringing Down The Horse’.

Maar wie zijn The Wallflowers? The Wallflowers werd opgericht door Jakob Dylan, inderdaad de zoon van good old Bob. Door de jaren heen heeft deze band in wisselende formaties gespeeld ten tijde van Bringing Down The Horse bestond de band uit: Jakob Dylan, zang en gitaar, Rami Jaffee keyboards, Michael Ward gitaar, Mario Calire drums en Greg Richling die de bass partijen voor zijn rekening nam.

Het album opent met One Headlight tevens het nummer waardoor ik me ben gaan interesseren voor deze band. Doordat ik op YouTube een filmpje vond waarmee The Wallflowers dit samen zingen met Bruce Springsteen. One Headlight gaat denk ik over een meisje (vriendin van de verteller) die zelfmoord heeft gepleegd. Ondanks zijn vragen en verdriet moet hij toch verder met zijn eigen leven en dat gaat hij ook proberen. Ook al is het maar met One Headlight dat je figuurlijk moet zien in dit nummer dus niet de koplamp van een auto, maar het heeft te maken dat een groot deel van zijn leven is verdwenen door het overlijden van het meisje.

6th Avenue Heartache het 2de nummer van de cd gaat over het leven in een grote stad. En de mensen die daarin leven. Volgens Dylan is dit nummer geïnspireerd door een zwerver die op de trap van een gebouw gitaar speelde. Dylan woonde tegenover dat gebouw. Dylan en de zwerver met zijn gitaar hadden één overeenkomst ondanks het klasse verschil, ze leven beide van de muziek die ze maken. Dylan in concertzalen door heel de wereld en de zwerver speelde gitaar op de trap van dat gebouw.

Below me was a homeless man
I’m singin’ songs I knew complete
On the steps alone, his guitar in hand
It’s fifty years, stood where he stands

Maar op een dag is de zwerver verdwenen:

Look out the window, down upon that street
And gone like a midnight was that man
But I see his six strings laid against that wall
And all his things, they all look so small
I got my fingers crossed on a shooting star
Just like me-just moved on

Net zoals Dylan, ging de zwerver verder met zijn leven. Nog een leuk weetje dit nummer zingt Dylan samen met Adam Duritz die je kunt kennen van de Counting Crows (Mrs. Jones en Holiday In Spain om maar is wat nummers te noemen).

Bleeders:
Dit nummer heeft misschien wel een van de beste Wallflowers lyrics:
Sometimes it’s hard to tell the wishing from the well
where you threw the penny and where it fell

Het nummer draait om die 2 regels. Het gaat over keuzes maken, over wie je wilt zijn. Maar wat doe je als je niet bent geworden waar je op hoopte. Wat doe je dan? Het refrein van dit nummer vertelt je dat je gewoon moet doorgaan ondanks alle tegenslagen en vergissingen in het leven.

Three Marlenas:
De titel zegt ons dat het over 3 Marlena’s gaat. Marlena is een Spaanse naam voor de duidelijkheid. Het nummer gaat dus eigenlijk maar over 1 Marlena maar in het nummer komt ze op 3 verschillende manieren naar voren. In het eerste couplet is ze een meisje/vrouw die op zoek is naar een man die ze kan vertrouwen. In het tweede couplet probeert ze uit te vinden wat haar bijdrage is in de wereld waar ze in leeft en zo erachter te komen dat haar leven wel degelijk een doel heeft. Als we zijn aangekomen bij het derde couplet fantaseert ze over een ander leven dan dat ze nu heeft. Dus het nummer beschrijft iemand die zich verloren voelt en zich voorstelt hoe het had kunnen zijn. Drie verschillende manieren zodat ze zich iemand voelt in haar wereld. Tenminste dat haal ik uit dit nummer.

The Difference:
Na Three Marlenas dat een rustig liedje is dit nummer weer een versnelling of 2 hoger. In dit nummer vertelt Dylan tegen een oude vriend dat die vriend na al die jaren niets is verandert. En dat hij nog steeds die puber is die roddelt over de meisjes.
The only difference
That I see
Is you are exactly the same
As you used to be

Invisible City:
En weer 2 versnelling in de achteruit, maar wel een heel mooi nummer. Ik denk dat dit nummer gaat over relaties vooral het stukje:
But all of these horses
That you chase around In the end they are the ones
That always bring you down

Dat stukje gaat denk ik over een meisje dat steeds verkering en/of op pad gaat met eikels. De verteller in dit nummer weet dat hij perfect voor haar is, maar of ze ooit samen door het leven gaan, wie weet…

Laughing Out Loud:
Zou dit gaan over de zelfde jongen als in het vorige nummer?? Zo ja dan hebben hij en het meisje een relatie gehad maar liep het niet goed af. Want het meisje ging steeds weer terug naar die ‘eikels’ dus ze kon opdonderen om het maar is op die manier te zeggen. Dit is zo’n nummer als je die een keer hoort dan kun je het bij een volgende luisterbeurt zo meezingen.

Josephine:
Een liefdes liedje als deze kom je weinig tegen zo mooi. Met weer een schitterend stukje tekst in dit nummer: Make you ribbons from a paper bag Het nummer gaat erover dat de verteller zichzelf niet goed genoeg voor haar (Josephine) vind. Ze is Champions League en hij (de verteller) speelt in de zondag hoofdklasse, om het maar is te vergelijken met voetbal. Je kunt het vergelijken met Ribbons en a paper bag. Maar hij wil veranderen voor haar. Hij zegt dat ook al gelooft ze niet dat hij een goede partner kan zijn hij daar aan wil werken om wel die goede partner te worden. Alleen om haar gelukkig te zien.

God Don’t Make Lonely Girls:
Geweldig nummer! Een sprookje min of meer. De verteller in dit nummer ziet een meisje bij een peep show (neem aan dat jullie weten wat dat is.) en hij wordt verliefde op dat meisje. De verteller vindt dat ze veel beter verdient dat wat ze nu doet en/of is. Ze gaat met hem mee naar huis hoe het afloopt dat is aan ons, maar waar we zeker van kunnen zijn is dat hij probeert haar een ‘nieuw’ leven te geven.

Angel On My Bike:
Het verhaal over een jongen die diep in de put zat maar door een Angel (een meisje) uit de spreekwoordelijke put is gehaald. Samen rijden ze op een motor over de highways in de United States Of America. Genieten van het leven.

I Wish I Felt Nothing:
Het laatste nummer van de plaat, een triest nummer over het stuk lopen van een relatie. Meer is er eigenlijk niet over te zeggen dus gewoon luisteren, kippenvel!!

Beoordeling:
One Headlight was mijn kennismaking met The Wallflowers en na Bruce Springsteen mijn favoriete band. Dit albumbestaande uit 11 nummers is mijn favoriete Wallflowers album. Het album klopt van begin tot eind. Openen met een rockende opener en afsluiten met een rustig nummer. Ook de rest van de cd is heel afwisselend en dat mag ik wel. De prijsnummers zijn One Headligth, 6th Avenue Heartache, Josephine en God Don’t Make Lonely Girls.

In de USA behaalde het album 4x platina in 1996. One Headlight stond in een van de Billboard lijsten op nummer 2. Ook verdienden ze 2 Grammy’s (de Oscar onder de muziekprijzen) voor Best Rock Song voor One Headlight. Jakob Dylan kreeg de award voor Best Rock Song voor het schrijven van het nummer.