006BSDgrootNa Born To Run kregen Springsteen en zijn toemalige manager Mike Appel, ruzie over de rechten van de muziek van Springsteen. Hierdoor mocht Springsteen geen nieuwe muziek opnemen door een gerechtelijke bevel. In de lente van 1978 kwam het vervolg op Born To Run (1975) eindelijk uit.

De nummers:
Badlands:
Een geweldige opener, helemaal als je even in de spreekwoordelijke put zit dan is dit het nummer om daar weer uit te komen. “You wake up in the night, with a fear so real, spend your life waiting for a moment that just don’t come, well don’t waste your time waiting…”
Dit is ook een van de weinige nummers waarop Clarence Clemons meespeelt op de saxofoon.

Adam Raised A Cain:
Een nummer over de moeilijke relatie tussen een vader en zoon (lees als Bruce en zijn vader) een autobiografisch nummer. Met veel bijbelse invloeden.
“You’re born into this life paying for the sins of somebody else’s past”.
“Daddy worked his whole life, for nothing but the pain, now he walks these empty rooms looking for something to blame”.

Op de plaat komt het gitaar werk niet zo mooi naar voren als dat dat live gebeurt. Maar naar mijn mening wel het minste nummer van de plaat.

Something In The Night:
Een van mijn favorieten.
Stel je voor midden in de nacht rijdt je op een verlaten weg en dan komt dit nummer op. Kippenvel en desolatie ten top. Ook weer een tikje autobiografisch met in het achterhoofd de rechtzaak tegen zijn voormalig manager:
“You’re born with nothing,
and better off that way,
Soon as you’ve got something they send
someone to try and take it away.”

Ook sluit Bruce zijn eigen verleden af. In nummers als Spirit In The Night of Thunder Road zingt hij over de weg als een metafoor voor al het goede in het leven zoals rijden en drinken. In dit nummer rekent hij met die jeugdigheid af.

“Just kids wasted on something in the night.”

Candy’s Room:
Volgens sommigen gaat dit nummer over een stripper en/of een meisje van lichte zeden. De zanger is erg verliefd op dit meisje. Maar toch het is een prostitué, dus ook hier geld weer dat de zanger op zoek is naar zichzelf wie ben ik, waar sta ik voor. Al met al een psychologisch nummer over de desillusies van verliefdheid en lust.
De gitaarsolo op het eind is geweldig en met 2:48 is het nummer na Factory het korste nummer op dit album.

Racing In The Street:
Dit nummer gaat over wat je het liefst doet, en hoe dat de mensen om je heen beïnvloed. Door de details wordt dit nummer nog beter:
I got a sixty-nine Chevy with a 396
Fuelie heads and a Hurst on the floor
She’s waiting tonight down in the parking lot
Outside the Seven-Eleven store

Springsteen spreekt in dit nummer tegen de mensen die leven maar niet echt ‘leven’. Het lijkt of die mensen stukje bij beetje overlijden.

Some guys they just give up living
And start dying little by little, piece by piece
Some guys come home from work and wash up
And go racin’ in the street

Na het laatste couplet gaat het nummer nog even door met een kippenvel bezorgende piano en hammond orgel solo. Misschien wel het beste nummer op deze plaat!

The Promised Land:
De optmistisch mond harmonica solo opent het nummer. Dit nummer gaat over de werkende man waarbij eigenlijk niets lukt, niets bereikt en toch blijft hij geloven in betere tijden. Maar mag je als volwassen man/vrouw nog wel dromen over een beter leven?
Ja zegt Springsteen:
“Mister I ain’t a boy, no I’m a man And I believe in a promised land”

Factory:
Early in the morning factory whistle blows,
Man rises from bed and puts on his clothes,
Man takes his lunch, walks out in the morning light,
It’s the working, the working, just the working life.

Een nummer over de ‘blue collar man’ in de USA. Elke morgen gaat de wekker, je staat op. Doet je kleren aan, smeert je brood en loopt richting je werk. Springsteen schreef dit nummer over zijn vader die elke dag naar de textielfabriek ging om te gaan werken.

Streets Of Fire:
Springsteen is boos als lijkt te mislukken in zijn leven en de man voelt zich eenzaam:

I’m wandering, a loser down these tracks
I’m dying, but girl I can’t go back
‘Cause in the darkness I hear somebody call my name
And when you realize how they tricked you this time
And it’s all lies but I’m strung out on the wire
In these streets of fire

Weer een indirecte terugblik naar de rechtzaak?

Prove It All Night:
De boodschap in dit nummer is dat succes in het leven vraagt om offers die je moet brengen. Op de afgelopen nummers heeft de zanger dat vaak gedaan en nu lijkt het goed te komen met hem.

Everybody’s got a hunger, a hunger they can’t resist,
There’s so much that you want, you deserve much more than this,
But if dreams came true, oh, wouldn’t that be nice,
But this ain’t no dream we’re living through tonight,
Girl, you want it, you take it, you pay the price.

Darkness On The Edge Of Town:
De afsluiter van dit gelijknamige album de man in dit nummer geeft alles op wat hem lief is. De relatie die hij tijdens Prove It All Night had is verbroken. Maar dat lijkt hij niet zo erg te vinden. Het werk wat hij had in The Promised Land is hij kwijt. Hij heeft geen geld meer. Hij valt uiteindelijk in een spreekwoordelijk put vol met zelf medelijden. Maar waarom hij dat doet weet hij zelf ook niet helemaal.

Now some folks are born into a good life
And other folks get it anyway anyhow
Well I lost my money and I lost my wife
Them things don’t seem to matter much to me now
Tonight I’ll be on that hill ‘cause I can’t stop
I’ll be on that hill with everything I’ve got
Well lives on the line where dreams are found and lost
I’ll be there on time and I’ll pay the cost
For wanting things that can only be found
In the darkness on the edge of town
In the darkness on the edge of town

Al met al een duister album vol met psychologische strubbelingen van een working man. Problemen in de liefde, problemen met zijn vader niks lijkt te lukken. Alle hoop en dromen die tijdens Born To Run werden voorspeld zijn weg. De realiteit van het echte leven slaat keihard toe op dit album. Je moet ‘vechten’ in het leven om wat te kunnen bereiken en zo voldoening uit het leven te kunnen halen!