Autosport

Goodbye Schumi Part 2: Simply The Best

Met het startnummer 1 op de Ferrari van Schumacher vangt het seizoen aan in Australië. Schumacher wint deze race maar zijn overwinning wordt overschaduwd door de dood van een marshal. De marshal werd tijdens de crash tussen Jacques Villeneuve en Ralf Schumacher geraakt door een wiel van een van de auto's. Tijdens deze race maakten Fernando Alonso (Minardi) en Kimi Raikkonen (Sauber) hun F1 debuut. Schumacher won door een goede bandenstrategie de verregende race in Maleisië. Tijdens de derde race van het seizoen in Brazilië moest Schumacher, zijn rivaal van dat jaar David Coulthard voorlaten. De vierde race werd gehouden op het circuit van Imola bij het dwergstaatje San Marino. Voor de derde keer in 4 races ging de overwinning naar Schumacher. Alleen was het ditmaal de beurt aan Ralf. Die in de BMW-Williams op Michelin banden liet zien wat hij waard was. De GP van Spanje zou gewonnen worden door Mika Hakkinen die tot aan deze race veel pech had. Maar ook deze race kwam de pechduivel weer langs. Na een oppermachtige race plofte in de laatste ronde zijn motor waardoor Michael Schumacher een cadeautje kreeg en de race dus won. In Oostenrijk was Coulthard de winnaar nadat Juan Pablo Montoya en Schumi elkaar hadden uitgeschakeld voor de winst. Schumacher kwam in de grindbak en moest een inhaalrace rijden. In de laatste ronde kreeg teammaat Barrichello de opdracht om Schumacher voorbij te laten zodat Schumi 2de werd en Rubens 3de. In Monaco was Schumacher oppermachtig.

In Canada won Ralf Schumacher weer na een mooi gevecht met zijn grote broer.

Schumacher, Michael van voren won ook op de Nurburgring die toen door ging voor GP van Europa en ook de GP van Frankrijk schreef Schumi op zijn naam. De volgende race werd verreden op het circuit van Silverstone in Engeland. Na alle pech in de voorgaande races won Mika Hakkinen dan eindelijk een GP. Schumacher werd 2de. Het circus verplaatste zich naar Duitsland om precies te zijn de baan in Hockenheim. Het jaar 2001 was het laatste jaar dat de F1 gebruik maakte van het lange circuit dat in de bossen lag. Bij de start had Schumacher problemen. Hij kwam niet goed weg terwijl de rest van het veld hem wist te ontwijken. Dat lukte bijna iedereen, behalve de Braziliaan Luciano Burti in de Prost. Hij knalde vol op de achterkant van de Ferrari van Schumacher. De race werd stilgelegd en zowel Burti als Schumacher mankeerde niets dus konden ze meedoen aan de 2de start van de wedstrijd. Halverwege de race kreeg Schumacher problemen met zijn auto en moest zijn Ferrari aan de kant zetten. Doordat David Coulthard ook niet finishte kon Schumacher de volgende race in Hongarije al kampioen worden. De race in Duitsland werd gewonnen door wederom die andere Schumacher. Hongarije, het circuit de Hongaroring even buiten Budapest. iets over half 4 op zondagmiddag. Schumacher kwam als eerste de finish over en was Wereldkampioen. Teamgenoot Rubens Barrichello werd tweede en bezorgde Ferrari daardoor ook het constructeurskampioenschap. Met nog 4 races te gaan waren beide kampioenschappen beslist in het voordeel van Schumacher en Ferrari.

 

Tijdens de volgende race op het circuit van Spa Francorchamps won Schumacher weer en evenaarde daarmee het record van Alain Prost. Prost won in zijn carriere 52 GP's. Schumacher had er nu ook 52. De volgende race volgde het weekend na de aanslagen in Amerika. Ferrari reed deze race met een auto zonder sponsoring en ook Schumacher was door het hele gebeuren niet in goede doen. In Amerika op het circuit van Indianapolis moest Schumacher zijn meerdere erkennen in Mika Hakkinen. Hakkinen had tijdens de vorige race aangegeven dat hij een sabbatical year wilde nemen van de F1, even een jaar helemaal niets hoeven, uiteindelijk kwam Hakkinen niet meer terug en ging racen in onder andere de DTM. Zijn opvolger bij McLaren werd zijn landgenoot Kimi Raikkonen. De laatste race van het seizoen vond plaats in Japan op het circuit van Suzuka. Schumacher was hier oppermachtig. Deze race zou een voorbode zijn voor het volgende seizoen 2002.

Ferrari begon het jaar met de auto van 2001. Maar dat hinderde niets Schumacher won de eerste race in Australië en werd derde in Maleisië. Tijdens de derde race van het jaar in Brazilië was de F2002 klaar. Alleen voor Schumacher dat wel. Schumacher won in zijn nieuwe auto deze race. Bij de volgende race in San Marino won Schumacher weer. Tijdens deze race had ook Barrichello de beschiking over de F2002 en hij werd prompt tweede. Schumacher won ook in Spanje en in Oostenrijk. Die laatste doordat Barrichello een teamorder kreeg om Schumacher voorbij te laten. Schandalig! Omdat Schumacher al ruim voor stond in de WK strijd maar ook omdat Barrichello dat hele weekend oppermachtig was en net voor de finish gaf hij zijn eerste plaats af aan Schumacher. Het boe geroep was niet van de lucht. Ferrari moest door het stof en een fikse boete betalen aan de FIA.De tweede race van het seizoen in Maleisië werd gewonnen door Ralf Schumacher. De GP van Monaco werd gewonnen door David Coulthard in de McLaren. De rest van het seizoen werd gewonnen door Ferrari! Het team was ongeloofelijk oppermachtig en na de races in Canada (Michael), Europa (Rubens) en Engeland (Michael), kon Schumacher tijdens de GP van Frankrijk kampioen worden. Maar dat ging niet makkelijk. Kimi Raikkonen de opvolger van Mika Hakkinen reed een geweldige race. En lag lange tijd eerste. Maar doordat hij slipte op een olie spoor van de Toyota van Alan McNish kon Schumacher hem voorbij. Schumacher won de GP, werd voor de derde keer op rij Wereldkampioen en behaalde zijn 5de titel in totaal en kwam daarmee op gelijke hoogte als Legende Juan Manuel Fangio die in de beginjaren van de Formule 1 oppermachtig was. De GP van Frankrijk was de 11de van het seizoen, na deze race zouden er nog 6 volgen. Deze 6 werden eerlijk verdeeld door Schumacher en Barrichello beiden wonnen 3 races. Schumacher was dat jaar geen een keer uitgevallen en niet lager gefinishd dan 3de. Een absoluut record seizoen. Daar moest wat aan veranderen vond de overkoepelende autosportbond FIA. Dus werden de regels drastisch omgegooid voor 2003.

Dat hielp in 2003 was Schumacher lang niet zo opperachtig als in 2002. Ferrari begon het seizoen wederom met de auto van vorig jaar. Dit keer pakte die strategie niet goed uit. Schumacher won geen van de eerste 3 races. Die werden gewonnen door David Coulthard (McLaren), Kimi Raikkonen (McLaren) en Giancarlo Fisichella (Jordan). Schumacher won de vierde race onder loodzware omstandigheden. Niet op de baan maar in de nach voorafgaande aan de race overleed de moeder van de gebroeders Schumacher. Tijdens de volgende race was eindelijk de nieuwe wagen gereed. Met de F2003-GA won Schumacher de GP van Spanje en van Oostenrijk. In Monaco was Montoya in de Williams oppermachtig. Schumacher won wederom in Canada. Maar daarna was het gebeurt voor Schumacher. Zijn broer Ralf won de GP van Europa en de GP van Frankrijk mede door de Michelins die die zomer oppermachtig waren mede door het loeihete weer in Europa dat jaar. Barrichello won de GP van Engeland maar daarna was het weer tijd voor de mannen op Michelin bandjes. In Duitsland won Juan Pablo Montoya. Terwijl de volgende race in Hongarije gewonnen werd door Fernado Alonso in de Renault. Raikkonen en Alonso hadden nu beiden een race gewonnen. Raikkonen was zelfs zo constant dat hij tot en met de laatste race in de running was voor het WK. In Italië was Ferrari weer terug. Bridgestone had een protest ingediend tegen de voorbanden van Michelin. Dit protest werd gehonoreerd door de FIA. Schumacher won de race op het circuit van Monza. Ook de volgende race in de States werd gewonnen door Schumacher. In de laatste race ging er van alles mis voor Schumacher. Eerst een beroerde kwalificatie waarin hij trainde naar een 14de plek. In de race reed hij zijn voorvleugel stuk etc. Hij finishte als 6de en dat was voldoende voor het kampioenschap ook omdat Barrichello de race won ipv Kimi Raikkonen. Het was erg close maar voldoende voor zijn zesde(!) wereldtitel. Ook Ferrari pakte weer de constructeurstitel.

Het volgende seizoen 2004, is een seizoen met gelijkenissen naar 2002. De F2004 won 15 van de 18 races. Schumacher startte zijn 2004 campagne met 5 opeenvolgende overwinningen. Tijdens de zesde race van het seizoen op het circuit in Monaco, valt Schumacher in leiddende positie uit door een aanrijding met Juan Pablo Montoya. De race in Monaco wordt gewonnen door Jarno Trulli in de Renault. De volgende 7 races zijn wederom een prooi voor Schumacher. In de 14 race van het jaar in Spa wordt Schumacher voor de 7de keer Wereldkampioen. Maar hij wint de race niet, Schumacher eindigt 2de. Kimi Raikkonen wint de race in de Ardennen. De volgende 2 races worden gewonnen door Rubens Barrichello. Schumacher wint de GP van Japan en de laatste race van het jaar is een prooi voor Juan Pablo Montoya in de BMW-Williams. Een absoluut recordseizoen voor Schumacher en Ferrari. Maar voor mij was het geen geweldig seizoen. Als Schumacher bij de start vooraan lag won hij de race. Ook het kampioenschap was een eitje voor Schumacher.