Autosport

Review: 2008 Formula 1™ ING Belgian Grand Prix

Spa Francorchamps, België
5, 6 & 7 september 2008

“Het mag niks kosten”

Na een jaar geen Formule 1 wilden we dit jaar toch wel weer gaan. De Nurburgring was geen optie omdat deze race dit jaar niet op de kalender stond. Dus dan maar naar een andere dichtbij huis Grand Prix namelijk die van België. Maar om daar nou 1 dagje heen te gaan was qua prijs-F1 wagens zien toch wel erg duur, dus besloten we om dan maar een weekendje te gaan. Zo gezegd zo gedaan, kaarten besteld voor een tribune in een van de gaafste bochten in de wereld namelijk de Eau Rouge, het hotel geboekt en toen was het wachten tot vrijdag 5 september.

Vrijdag 5 september:
We hadden afgesproken dat Jarno en Sebastijan tegen 7.30 uur bij mij zouden zijn, dat waren ze dus ook. Nog even een kopje koffie gedronken en toen was het op naar Heerlen, waar ons hotel was. Tegen 11.00/11.30 uur waren we bij het hotel aangekomen, ingecheckt in een ander hotel, omdat in dit hotel geen personeel aanwezig was. We kregen een kaart mee, dit was een sleutel en hiermee konden we in het Max Amrath Hotel aan het Wilhelminaplein. In datzelfde Heerlen. De pas/sleutel voor het kastje aan de muur gehouden waardoor de deur open ging. We zaten in kamer 310 dus we moesten een stukje met de lift naar boven. Aangekomen op de derde verdieping van het hotel liepen we naar onze kamer, we deden de deur open en kwamen toen toch wel een beetje van de spreekwoordelijke koude kermis thuis.

 

 

De plaatjes op de site zagen er heel anders uit dan de kamer die wij hadden. Maar ja er waren 3 bedden een douche en een wc dus op zich voldoende voor drie dagen. Want het grootste deel van de tijd zaten we in Spa, of hadden we onze ogen dicht. In het hotel, hoe we erop kwamen weet ik al niet, zei een iemand van ons de nu al legendarische zin ‘Het mag niks kosten’.
Dit zouden we nog vaak zeggen, omdat alles nog al duur was, maar in zo’n weekend maakt dat niet zo veel uit.

Tassen neergezet, tickets gepakt en op naar Spa Francorchamps. De heen weg ging erg vlot. Tegen 13.30 uur waren we al in Francorchamps waar de parkeerplaats was. Nou ja parkeerplaats een grasveld, waar al erg veel tentjes, campers en caravans stonden van de mensen die al erg vroeg op het circuit aan waren gekomen.
De auto dus geparkeerd en op naar het circuit we hoorden al verschillende auto’s (GP2) voorbij razen. Al lopende kwam ik een klasgenootje tegen wat toch wel redelijk bizar was. Want er komen duizenden mensen op zo’n evenement af (zelfs op een vrijdag, waar alle raceklasses alleen maar aan het trainen zijn.).
Daarna nog langs de verschillende standjes gelopen met de meest uiteenlopende merchandising van petjes tot de mooiste Formule 1 schaalmodellen. Al waren sommigen wel heel erg duur een prijs van 300,- voor een beschadigde auto van bv Schumacher was heel gewoon.
Toen door de welkomstpoort van het circuit. En op naar tribune Gold 4. Langs het eerste controlepunt waar de kaarten moesten worden gescand. Tussen de bomen door konden we de Eau Rouge al zien liggen. Waar op dat moment de GP2 coureurs naar boven reden voor hun training op het circuit.
We liepen langs de verschillende frietkramen, wafelkramen, drankkramen richting onze tribune. Onder de tonen van Born In The USA, van ja wel hoe kan het ook anders Bruce Springsteen, beklommen we de tribune. Erg leuk om te horen. Er wordt gezegd dat als je de Eau Rouge op loopt dat je dat erg goed voelt in je kuiten. Maar ook achter de tribunes waren er soms erg steile stukken naar boven. Aangekomen op de tribune op zoek naar rij 17 stoelen 4, 5 en 6. Toen moesten we even wachten tot de 2de vrije training van de koningsklasse in de autosport namelijk de Formule 1.
Nick Heidfeld was de eerste die de baan opging, waarna de rest van het veld al snel volgden. Wat was het weer gaaf om die F1 auto’s weer langs te zien komen met gemiddeld 285 km/u op de teller. Vooral het geluid wat die wagens maken was erg gaaf. Behalve de Honda’s die deden bijna pijn aan je oren terwijl de rest erg lekker klonk.
Na de training van de Formule 1 coureurs was het tijd voor de jongen honden van de GP2 voor hun kwalificatie training, erg gaaf om die coureurs over het circuit te zien jagen. Tijdens deze kwalificatie kwam de regen ook nog even om de hoek kijken en helaas niet voor de laatste keer dit weekend. Waardoor het nog wat lastiger was voor de coureurs.
Op het eind behaalde Bruno Senna (voor de kenners het neefje van Ayrton) de pole position voor de race op zaterdag.
Na de GP2 kwalificatie besloten we om de training van de Porsche’s te laten voor wat het was en weer richting Nederland te gaan.
Maar voordat we dat deden liepen we eerst nog even langs de officiële merchandising stands van de verschillende teams. Toen op naar de auto, om weer terug te gaan. Jarno kende nog een goed (chauffeurs)restaurant in Nieuwstadt, dicht bij de fabrieken van NedCar (hier maken ze o.a. de Mitsubishi Pajero, in het verleden werd hier de Smart ook gefabriceerd). Aangekomen bij het restaurant ‘Op de vos’ wat te drinken besteld en natuurlijk wat te eten, want zo’n dag maakt toch best hongerig. Na lekker gegeten te hebben gingen we richting Heerlen.
Daar aangekomen eerst nog even langs de Appie (Albert Heijn) om broodjes en beleg te halen voor de zondagmorgen omdat we de zondag vroeg op het circuit wilden wezen om de file’s voor te blijven. Daarna terug naar het hotel, waar we de enigste waren. Pas later op de avond kwamen andere mensen. Nog even tv hebben gekeken en tegen 22.30 uur gingen we slapen want we waren al redelijk moe. Van de reis en de vele indrukken op Spa.

Zaterdag 6 september:
Om 6.45 uur ging de wekker, nadat iedereen even gedoucht had gingen we naar beneden om naar het ontbijt te gaan, in de naast gelegen Irish Pub maar om daar te komen werd er een nooddeur open gezet. Er ontstond wat onduidelijkheid toen de man achter de bar vroeg naar ons ontbijtpapiertje waarop stond dat we daarvoor betaald hadden. Na een belletje naar het Amrath Grand Hotel was het geregeld. En konden we gaan ontbijten. Na het ontbijt in de auto gestapt en richting Spa. Maar het ging wat langer duren dan gedacht, want er stond een beste file.
We dachten dat we via een andere route sneller waren op het circuit maar dat was helaas niet zo.
Want doordat we die route reden moesten we een best eind omrijden, wat ook erg mooi was omdat we zo ook veel zagen van de omgeving waarin dit circuit ligt.
Dus door de omzwervingen in de omgeving van Spa kwamen we om 11.30 uur op de parkeerplaats aan. Dit keer een andere parkeerplaats maar net zoals op de vorige dag kostte het wederom 12,- euro.

Toen we op de tribune zaten werden net de laatste minuten van de laatste F1 training gereden. Daarna was het de beurt aan de Porsches waarin Jeroen Bleekemolen kampioen kon worden. Dat deed hij dus feest onder de Nederlanders.
Daarna de kwalificatie training waarin Hamilton toch een erg goed rondje reed waardoor hij op Pole kwam met Massa als tweede en Kovolainen derde. Dus ik was tevreden met Massa en Sebastijan was erg tevreden met Hamilton op pole.
Toen was het tijd om wat te gaan eten je betaalt op Spa voor een puntzak friet met mayonaise 7,50 euro dus voor drie personen 22,50 euro!!
Daarna was het tijd voor de eerste race van het weekend van de GP2, maar voordat ze konden beginnen kwam de regen uit de lucht en het ging best even hard en in samenwerking met de wind werd het ook nog koud. Maar de bui duurde niet lang, maar lang genoeg om de wedstrijdleiding te laten besluiten om maar achter de safety car te gaan starten wat toch de spanning van een start weggehaald.
Na een paar ronden werd het droog, en droogde de baan snel op. Ook kwam het zonnetje even om de hoek kijken wat toch wel erg fijn was om even weer op te warmen. De race werd gewonnen door Romain Grosjean.
Na de gp2 lieten we de Formule BMW voor wat het was. En gingen richting uitgang nog even een wafel gekocht wat ja daar staan de Belgen ook bekend om die wafels gingen over de toonbank voor 3,50 euro per stuk! Daarna gingen nog even langs de merchandise stands. Om even rond te kijken, daarna richting de uitgang waar ook nog een paar stands stonden met mooie modelauto’s daar nog 2 van gekocht (2004 Jaguar, Mark Webber en de 2004 Toyota van Christiano Da Matta) Ook Sebastijan kocht nog een erg gaaf model de wagen van James Hunt uit 1976 waarin hij wereldkampioen werd.
Daarna richting auto en richting Heerlen. We hadden besloten om nog even naar de grote gele M te gaan in datzelfde Heerlen. Daar wat gegeten en toen richting hotel want de files wilden we op racedag toch echt voorblijven, Sebastijan ging al vroeg slapen en Jarno en ik gingen nog even tv kijken waarna ook wij om 22.00 uur richting bed gingen.

Zondag 7 september race dag.
Om 4.45 uur ging de wekker waarna iedereen wederom even onder de douche sprong zodat we tegen 6.00 uur konden gaan rijden richting Spa. Onderweg geen file gehad waardoor we tegen 7.00 uur op de parkeerplaats waren ditmaal een erg goede plek we stonden direct aan de weg. Dus als we tijdens de race iets voor het eind weg gingen konden we wederom voor de files uitrijden.
Na nog een petje van Massa en een van Formula 1 te hebben gekocht liepen we richting de tribune. Tegen 8.00 uur zaten we op de tribune en toen moesten we nog even wachten tot de eerste race van de dag die om 9.15 uur ging beginnen.
Het spits werd afgebeten door de Formule BMW’s wat een erg leuke race ging worden met veel inhaalacties soms wel 4 (!) breed over het rechte stuk. Maar doordat er weinig mensen nog voor ons zaten was het wel koud, volgens de speaker was het 13 graden maar door de wind voelde het aan als 5 graden misschien nog wel minder. Na de Formule BMWtjes was het tijd voor de sprint race in de GP2 die werd gewonnen na een mooi gevecht door Pastor Maldonado die in de laatste ronde de Belg Jerome D’Ambrosio verschalkte dit tot ongenoegen van een paar Belgen op de tribune.
Na de GP2 waren de Porsche’s aan de beurt voor hun race, waarin de Hollanders het goed deden. Na beiden aan de leiding te hebben gelegen moesten Jaap van Lagen en Jeroen Bleekemolen hun meerdere erkennen in Sean Edwards die de race won voor van Lagen en Bleekemolen. Het was nog steeds droog totdat de F1 coureurs de vrachtwagen op gingen voor de rijdersparade. Nadat de coureurs langs onze tribune waren gekomen gingen de hemelsluizen voor de zoveelste keer open. En werden wij en de coureurs nat alhoewel wij gelukkig in het bezit waren van paraplu’s de meeste coureurs hadden alleen een fleece trui aan…

Tegen 13.30 uur gingen de eerste coureurs de baan op en zoals al vaker dit jaar tijdens de formule 1 races werd het droger en droger en de zon begon zelfs te schijnen dit tot groot genoegen van Bud Spencer en consorten uit Polen (zie foto). Net voor de race werd het drukker en drukker op de tribune totdat er bijna geen plek meer was. Voor ons kwamen een paar fransen zitten.
Naast ons een paar Italianen er zaten al een paar Engelsen en zelfs een paar Chinezen/Japanners waren aanwezig. Evenals een grote delegatie van ING de hoofdsponsor van het evenement. Wat waren die mannetjes irritant volgens mij geeft de helft niet om F1 maar omdat het gratis is, want ja het zijn toch Hollanders, maar toch waren gekomen. Want tijdens de rondjes die de coureurs reden op weg naar de start grid stonden ze de hele tijd waardoor wij en de mensen achter ons ook moesten gaan staan.
Nog even gauw naar de wc’s onder de tribune kosten 0,60 eurocent maar dat was het wel waard want ze zagen er afgezien van wat modder op de vloer erg netjes en schoon uit. Weer op de tribune aangekomen begon al bijna de opwarmronde dus iedereen ging weer staan. Na de opwarmronde was het tijd voor de start, toen de lampen uitgingen reed het veld weg richting de La Source (de eerste bocht van het circuit) en toen richting onze tribune. Het geluid wat die wagens maken en wat voor gevoel dat geeft is niet met een pen/computer te beschrijven.
Na een ronde werd Hamilton al ingehaald omdat hij een foutje had gemaakt in La Source, dus nu lag Kimi Raikkonen op de eerste positie. Met Hamilton op 2 en Massa reed op de derde plaats.
Een Fransman voor ons werd nog boos op een andere man die enkele rijen voor hem zat omdat de fransoos foto’s wilde maken maar die man stond vaak op hetzelfde moment ging staan. Dit tot groot ongenoegen van de man waardoor hij naar beneden stormde en de man een duw gaf, en niet zo zachtjes ook. Ongeveer 4 ronden voor het einde gingen we van de tribune af om de grootste meute voor te zijn.
Dit lukte aardig en we liepen aardig vooraan van het circuit af, intussen begon het ook weer te regenen wat tot leuke situaties leidde op de baan met veel gedoe tussen Hamilton en Raikkonen, Hamilton won uiteindelijk en Raikkonen crashte uit de race. Aangekomen bij de auto, moesten we eerst nog een Duitse buschauffeur helpen om met zijn bus tussen de geparkeerde auto’s te komen, want anders konden wij niet weg. Dat geregeld snel in de auto en van de parkeerplaats af.
We waren mooi op tijd weggegaan want er reed niemand voor ons en konden dus zo snel richting autobaan en naar huis. Tegen 18.30 uur reden we Groenlo weer binnen. Met bijna 1000 km op de teller en een paar euro’s armer.

Woensdag 10 September:
Net zoals de race kreeg ook onze verblijf in Heerlen en Spa nog een staartje (Hamilton werd gediskwalificeerd, waardoor Felipe Massa de race won). Toen ik uit school kwam zat er een brief in de brievenbus van Ticket+Travel Formule 1 (hier hebben we de kaarten besteld). In die brief stond het volgende:

Geachte klant van Hotel Max in Heerlen,

U heeft bij ons een hotelkamer geboekt in Hotel Max in Heerlen. Bij controle van de hotels die wij zaterdag deden is ons gebleken dat Hotel Max niet meer aan de eisen voldoet, die wij eraan stellen.

Wij komen al jaren in hotel Max, was eerst van een andere eigenaar, wij zijn twee jaar geleden daar geweest ter controle, maar sindsdien is het erg achteruitgegaan.

Wij zullen het hotel derhalve niet meer als een driesterren hotel gebruiken en zullen u een kleine restitutie doen toekomen, waarvoor u eventueel een bloemetje kunt kopen.

Excuses dat het hotel wellicht niet aan uw verwachtingen heeft voldaan, wij hopen u graag weer terug te zien, zodat u kunt ervaren dat onze hotels normaal gesproken beter zijn.

Met vriendelijke groet,
Ticket+Travel Formule 1 bv

Jan Ploeger
directeur

Dus we krijgen nog een x bedrag terug omdat het hotel niet meer aan de eisen van T+T voldeed.

Ook al was het hotel niet denderend het was een geweldig weekend!!
Het was een geweldig leuk weekend! Ondanks de regen, de kou en het niet zo beste hotel was het super, met leuke races in alle klassen en als hoogtepunt natuurlijk de Formule 1.
Al met al zeker voor herhaling vatbaar!!!

Meer foto’s vindt je hier